fbpx

MENU ENINEERING

Menu Engineering is een methode om jou menu te analyseren. Hierbij krijg je zicht in de winst-marges en populariteit van je gerechten. Hieruit komen vervolgens resultaten waarmee je aan elk gerecht een label met daarbij vereiste acties hangen. Zo kan je door kleine aanpassingen het meeste uit jouw gerechten en menu kaart halen.

  • Winnaar:
    Deze gerechten zijn erg populair en hebben goede marges. Winnaars zijn dan ook de meest waardevolle gerechten op je menukaart. Het is altijd goed om de gerechten te laten zoals ze zijn. Maar je kan bijvoorbeeld ook de porties verkleinen om betere marges te realiseren. Hier zitten natuurlijk grenzen aan.
  • Slaper:
    Deze gerechten zijn niet populair maar hebben wel goede marges. Hiervoor hoef je er alleen maar voor te zorgen dat deze gerechten populairder worden. Dit kan je doen door het gerecht beter te promoten. Laat je personeel het voorstellen als keuze van de dag. Ook kan je het gerecht een meer opvallendere plek op je menu geven.
  • Verliezer:
    Gerechten met een lage populariteit én lage marges zijn de verliezers op jouw menu. Controleer eerst de kwaliteit van je gerechten en leg de kenmerken naast de behoeften van jouw doelgroep. Daarnaast kan je proberen om de prijs aan te passen. Als er niks veranderd is het waarschijnlijk een verstandige keuze om dit gerecht te schrappen.
  • Hardloper:
    Zoals de naam al zegt zijn hardlopers gerechten die erg populair zijn en dus vaak besteld worden. Helaas is de marge slecht waardoor deze gerechten slechts een klein percentage winst in zich hebben. Het is dus belangrijk om de marges te verbeteren. Dit kan je bereiken door het aanpassen van je prijs, inkoop of portie.

Je kan je eigen menu analyseren. Hiervoor heb je de inkoop prijs, verkoopprijs en afzet nodig van de gerechten die je wil onderverdelen in de verschillende groepen van menu engineering.